Odżywianie w ciąży

Odpowiednia dieta kobiety w ciąży nie tylko wpływa na jej samopoczucie i stan, ale także odgrywa istotną rolę w prawidłowym rozwoju płodu. W okresie ciąży następuje zwiększone zapotrzebowanie na większość składników energetycznych, dlatego dietetycy zalecają zwiększenie dziennej dawki kalorii o 300- 600 kcal.

 

Konieczne jest, by dieta przyszłej mamy była zrównoważona i bogata w odpowiednie składniki odżywcze. W codziennym jadłospisie ciężarnej powinny zagościć produkty z wysoką zawartością błonnika ( warzywa, ciemne pieczywo itd.), ponieważ przyszłe mamy podczas ciąży często cierpią na bolesne zaparcia. Ważne jest także ograniczenie niektórych przypraw. Gotowe mieszkanki zawierają glutaminian sodu, który działa niekorzystnie na układ krwionośny dziecka i matki. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybór ziół. Znacznie ogranicz spożywanie soli, która zatrzymuje wodę w organizmie i powoduje bolesne obrzęki kończyn i opuchliznę.

 

Dietetycy zalecają spożywanie pieczywa i kasz, co najmniej 4 razy dziennie. Zawarte w tych produktach węglowodany złożone zapewniają energię na długi czas. Kasza i pieczywo są bogate w białko, witaminy B, żelazo, błonnik i magnez. Warto wybierać pieczywo razowe i graham. Spożywaj jedynie kasze gruboziarniste: najlepiej gryczaną i jaglaną.

 

Warzywa powinny być stałym elementem Twoich posiłków. Mają mnóstwo składników mineralnych, witamin i błonnika. W żółtych i pomarańczowych warzywach znajduje się beta- karoten, który korzystnie wpływa na wzrok. Wybieraj też warzywa zielone, takie jak brokuł, szpinak, brukselka czy szparagi, ponieważ znajdziesz w nich żelazo i kwas foliowy.

 

Owoce spożywaj do trzech razy dziennie. Posiadają one witaminę C, beta-karoten, błonnik i wiele innych składników mineralnych.

/

Nabiał i mleko są jak najbardziej zalecane kobietom w ciąży. Spożywaj je 3 razy dziennie. Produkty z tej grupy są bogatym źródłem wapnia, dzięki któremu możliwy jest prawidłowy rozwój układu kostnego malucha. Wapń zapobiega zachorowaniu na osteoporozę, nadciśnieniu oraz zapobiega przedwczesnemu porodowi. W pierwszym trymestrze ciąży wypijaj trzy szklanki nabiału, w drugim i trzecim zaś cztery. Zrezygnuj z serów pleśniowych i serów żółtych.

 

Kobiety ciężarne powinny ograniczyć tłuszcze. Zalecane jest jedzenie małej ilości masła, miękkich margaryn oraz oliwy z oliwek. Ogranicz Fast foody. Nie pij kawy i przede wszystkim napojów alkoholowych.

 

W ciąży pij wodę niskosodową, niegazowaną bądź źródlaną. Nie mniej niż 2 litry dziennie! Pragnienie możesz gasić także sokami owocowymi i warzywnymi, które rób sama. Możesz pić herbaty owocowe.

 

Porady medyczne

Jak radzić sobie z przekwitaniem?
Menopauza, zwana także przekwitaniem jest naturalnym okresem w...
Jak dbać o wątrobę?
Wątroba jest największym gruczołem w ludzkim organizmie, który...
Co powinniśmy wiedzieć przed wyjazdem za granicę?
Na wakacje lub urlop poza granicami naszego kraju...
Jak sobie radzić z depresją?
Na depresję choruje coraz więcej osób. Jeżeli cierpisz...