Zdrowe oczy

Według powszechnego przekonania- im jesteśmy starsi, tym mamy większe problemy ze wzrokiem. Oczywiście, w miarę upływu lat możemy coraz gorzej widzieć, jednak prowadząc zdrowy tryb życia i odpowiednio szybko reagując na niektóre dolegliwości jesteśmy w stanie na długo zachować ostrość widzenia i dobry wzrok.


Wraz ze starzeniem się społeczeństwa wzrasta ilość osób, które cierpią na zwyrodnienie plamki żółtej oka (AMD). AMD jest jedną z najczęściej występujących chorób cywilizacyjnych, która może nawet prowadzić do utraty wzroku. Bezpowrotne upośledzenie narządu wzroku dotyka ludzi już po przekroczeniu przez nich 40. roku życia. W grupie ryzyka znajdują się zwłaszcza kobiety rasy białej, szczególnie te o niebieskich oczach. Rozwojowi AMD sprzyjają podeszły wiek, uwarunkowania genetyczne oraz schorzenia układu krwionośnego. Nie bez znaczenia są także nałogi: palenie papierosów czy spożywanie alkoholu. Dużą rolę odgrywa tu także nieodpowiednia dieta czy promieniowanie UV. Odpowiednia profilaktyka oraz rzucenie nałogów sprawią, że w znacznym stopniu zmniejszymy ryzyko zachorowań na AMD i inne schorzenia narządu wzroku.


Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że dieta wysokowęglowodanowa znacznie zwiększa ryzyko zachorowań na AMD oraz wpływa na jego szybszy rozwój. Spożywanie dużej ilości węglowodanów, które są obecne zwłaszcza w białym pieczywie, makaronach czy zbożowych płatkach śniadaniowych ma istotny wpływ na zdrowie naszych oczu. W badaniach wzięto pod uwagę przede wszystkim wiek, poziom wykształcenia, płeć, rasę, BMI, spożycie tłuszczów i innych składników odżywczych.


Warto wcześniej pomyśleć o profilaktyce zdrowia oczu. Pamiętajmy o odpowiednich minerałach i witaminach. Przeprowadzone badania potwierdzają, że antyoksydanty, cynk, selen i luteina korzystnie wpływają na prawidłowe działanie plamki żółtej. Powyższe składniki odżywcze znajdziemy w czernicy i w borówce amerykańskiej. Nie zapominajmy o przyjmowaniu witaminy A, C i E, które pomagają w zachowaniu dobrego wzroku przez długie lata.


Podsumowując więc, każdy z nas powinien pamiętać o wszystkich wskazówkach związanych z ochroną oczu przed działaniem czynników zewnętrznych oraz przestrzegać prawidłowej diety. Unikajmy białego pieczywa i produktów wysoko przetworzonych takich jak cukier, ziemniaki, biały ryż, gazowane napoje, słodycze czy alkohol. Dzięki odpowiedniej profilaktyce oraz eliminacji ilości spożywanych wysoko przetworzonych węglowodanów możemy zapobiec problemom z jakością widzenia w przyszłości.


Artykuły medyczne

Kalendarz szczepień
Program Szczepień Ochronnych reguluje listę szczepień obowiązkowych (bezpłatnych)...
Czy warto stosować suplementy diety?
Suplementy diety w naszym kraju stają się coraz...
Kiedy znamiona są zagrożeniem?
Znamiona, piegi i pieprzyki ma każdy z nas....
Poród rodzinny – za i przeciw
Decyzja o porodzie rodzinnym nie jest łatwą decyzją....